Skip to content

تراول داکیومنت انگلیس

تراول داکیومنت انگلیس چیست؟

تراول داکیومنت انگلیس (UK Travel Document) که معنی آن به فارسی عبارت است از سند مسافرتی سندی است که به اتباع غیر بریتانیایی اجازه می دهد در صورت عدم دریافت و یا استفاده از پاسپورت کشور خود به خارج از بریتانیا سفر کنند. شخص فقط در شرایط خاص می تواند برای تراول داکیومنت اقدام کند.

تفاوت پاسپورت با تراول داکیومنت:

تراول داکیومنت همان پاسپورت مسافرتی است. در واقع پاسپورتی است که به افرادی که هنوز شهروندی آن کشور را ندارند و همچنین افرادی می‌شود که پناهنده هستند و هیچگونه مدرکی از کشور خود ندارند داده می شود. این مدرک فقط برای سفر است و ویژگی‌های پاسپورت را ندارد.

شرایط استفاده از تراول داکیومنت

برای استفاده از تراول داکیومنت شخص باید به یکی از دلایل زیر در بریتانیا زندگی کند:

اجازه اقامت به عنوان پناهنده یا بدون تابعیت را دارد.

برای مدت محدودی پس از درخواست پناهندگی ناموفق از حمایت بشردوستانه برخوردار است.

پس از درخواست پناهندگی ناموفق برای مدت محدودی مرخصی اختیاری دارند.

مرخصی نامحدود برای اقامت دارد.

انواع تراول داکیومنت

چهار نوع تراول داکیومنت بریتانیا (UK Travel Document) وجود دارد که افراد می توانند با توجه به شرایط و وضعیت خود در بریتانیا، برای آن درخواست دهند:

اگر فردی پناهنده باشد، می تواند برای تراول داکیومنت کنوانسیون درخواست دهد.

اگر فردی بدون تابعیت باشد، می تواند برای دریافت مدرک شخص بدون تابعیت اقدام کند.

اگر شخصی یک شهروند غیر بریتانیایی باشد که می خواهد بریتانیا را ترک کند و برنگردد، می تواند برای یک تراول داکیومنت یک طرفه که با عنوان IS137 شناخته می شود درخواست دهد.

اگر شخصی در کشور خود از داشتن پاسپورت منع شده است، می توانند برای تراول داکیومنت درخواست دهد. این نکته حائز اهمیت است که فرد باید ثابت کند که به طور رسمی برای پاسپورت درخواست داده است و درخواست او به صورت غیرمنطقی توسط مقامات کشورش رد شده است. افرادی که مجوز حضور در بریتانیا به عنوان پناهنده یا بدون تابعیت را دارند از این شرط مستثنی هستند.

نحوه درخواست تراول داکیومنت

شخص می تواند به صورت آنلاین یا از طریق پست برای دریافت تراول داکیومنت اقدام کند. اگر شخصی درخواست پستی را انتخاب کرد، باید فرم TD112 BRP را پر کند و به وزارت کشور ارسال کند. همراه با این فرم باید مدارک مورد نیاز مه در فرم ذکر شده است آماده و همراه با درخواست ارائه شود.

کلیه مدارک ارسالی باید اصل مدارک باشد و کپی آن قابل قبول نیست.

عدم ارائه اصل مدارک باعث تاخیر در درخواست و رد آن می شود.

اگر متقاضی مجوز اقامت بیومتریک (BRP) را نداشته باشد، باید درخواست نسخه به روز آن را داشته باشد زیرا برای تراول داکیومنت است. اگر شخصی برای سند یک طرفه درخواست می کند این مورد نیاز نیست. علاوه بر این، تمام اسناد مسافرتی غیر بیومتریک موجود می‌توانند تا زمان انقضا استفاده شوند.

توجه به این نکته ضروری است که اگر فردی در تاریخ سفر کمتر از ۶ ماه مرخصی برای اقامت در بریتانیا داشته باشد، برخی از کشورها تراول داکیومنت او را نمی پذیرند. متقاضی باید کشوری را که به آن سفر می‌کند با شرایط او مطابقت دارد یا خیر.

اگر خانواده متقاضی هم به صورت همزمان درخواست تراول داکیومنت می دهند، تمام درخواست های پستی باید با هم و در یک پاکت ارسال شوند تا به آنها به صورت همزمان رسیدگی شود. برای هر فرد چه آنلاین و چه از طریق پست باید درخواست و پرداخت به صورت جداگانه انجام شود.

در صورتی که تراول داکیومنت قبلی پر شده یا منقضی شده است شخص می تواند با استفاده از فرم TD112 BRP برای یک تراول داکیومنت جدید درخواست دهد.

شبکه های اجتماعی ما