Skip to content

نوشتن طرح تجاری نوآور

در سال های اخیر نوآوری مدل کسب و کار (Business Model Innovation) از استقبال و محبوبیت زیادی روبرو شده است. نوآوری مدل کسب و کار نه تنها به تغییر در محصولات یا خدمات، بلکه به تغییر در روش‌ها، ساختارها، روابط با مشتریان، ارزش‌های ارائه شده، و یا دیگر عناصر مرتبط با مدل کسب و کار کمک می کند. اگر نتیجه خدمات و محصولاتی را که ارائه می‌کنید برای شما رضایت بخش نیست یا می‌خواهید در رقابت موجود با کسب و کار های مشابه خود سهم بیشتری از بازار را به دست آورید، نوآوری مدل کسب و کاربرای شما مفید خواهد بود تا بتوانید برتری و تفاوت در محصولات و خدمات خود به وجود بیاورید. با رشد تکنولوژی، استفاده از مدل‌های کسب و کار به روز و نوین، راحت‌تر و دست یافتنی تر شده است.

نوآوری مدل کسب و کار شامل 3 فاکتور مهم می شود که به سازمان و به مشتریان به صورت همزمان ارزش بیشتری ارائه می‌کند:

ایجاد ارزش

کسب ارزش

تحویل ارزش

طرح تجاری نوآور

 

اهمیت نوآوری مدل کسب و کار

مشاغلی که به مدل کسب و کاری خود اهمیت نمی‌دهند بدون آن‌ که متوجه شوند نقاط قوت اولیه خود را از بین می‌برند. همچنین کسب و کارهای وجود دارند که با گذشت زمان از نیازها و خواسته های مشتریان فاصله می گیرند و یا کسب و کارهایی وجود دارند که اصرار بیش از حد بر شیوه ارائه محصول، توانایی خود را در ارائه ارزش واقعی به مشتری از دست می‌دهند.

دلایل زیادی برای این مشکلات وجود دارد. ممکن است مدیریت سازمان تمرکز بیشتر از مقدار مورد نیاز در رقابت با سایر رقبا داشته باشد و برای دریافت سود کوتاه مد‌ت فشار زیادی را  نیروهای کار خود وارد کند. از دلایل مهم دیگر این است که سازمان فقط به دنبال منافع خودش استند و منافع واقعی مشتریان خود را قربانی این هدف می کنند.

نوآوری مدل کسب و کار می تواند تعادل خوبی میان منافع مشتریان، کارمندان سازمان و کسب سود نهایی سازمان ایجاد کند می‌کند. در واقع، نوآوری مدل کسب و کار به دیدگاهی جدید نسبت به مقوله کسب درآمد به وجود می آورد و تلاش می‌کند تا راه‌های جدیدی برای ایجاد ارزش و بهبود کارایی و سودآوری را ایجاد کند.

عناصری که معمولاً در نوآوری مدل کسب و کار تغییر می‌کنند شامل موارد زیر می‌شوند:

تغییر در محصولات و خدمات، ارزش‌های اضافی، و روابط با مشتریان

تغییر در منابع مورد نیاز برای اجرای مدل کسب و کار، مانند افراد، فناوری، و منابع مالی

نوآوری مدل کسب و کار ممکن است به تغییر در ساختار و سازمان کسب و کار، بهبود فرآیندها و جریان کار، و یا تغییر در روابط داخلی و خارجی منجر شود.

تغییر در روابط با مشتریان، تأمین کنندگان، و همکاران است که می‌تواند بهبود در روابط، تعاملات، و ارزش‌های اشتراکی ایجاد کند.

تغییر در مدل درآمد و منابع سودآوری، شامل تغییر در قیمت‌گذاری، مدل‌های اشتراکی، و راه‌های دیگر تولید درآمد منجر شود.

شبکه های اجتماعی ما